Darmowa dostawa od 500 zł!

Dostawa w całej Polsce!

Darmowa dostawa od 500 zł!

Zapraszamy do kontaktu w godz. 8:00 - 16:00

Potrzebujesz pomocy?

Koszyk: 0,00 zł 0

Zawartość koszyka

Do darmowej dostawy: 500 zł

Koszt dostawy:
suma: 0,00 zł
Przejdź do podsumowania
Wołowina w diecie ketogenicznej i LCHF
Wołowina w diecie ketogenicznej i LCHF

Wiele osób planujących przejście na dietę keto zastanawia się nad budową swojego menu. Czy wołowina w diecie ketogenicznej jest dobrym pomysłem? To jedna z podstawowych kwestii, którą trzeba w takiej sytuacji rozważyć. Analogiczne pytanie możesz sobie zadać, jeśli chcesz odżywiać się zgodnie z zasadami diety LCHF (z ang. Low Carb High Fat), określanej także jako lowcarb. W dalszej części wpisu rozwiejemy te wątpliwości i wyjaśnimy m.in.: jakie mięso można jeść na diecie ketogenicznej oraz LCHF, w jaki sposób je przyrządzać i na co warto zwrócić uwagę przy komponowaniu potraw.

Dieta ketogeniczna oraz dieta LCHF – na czym polegają te modele żywienia?

Istnieje wiele metod, które mają sprawić, że zrzucimy nadprogramowe kilogramy, utrzymamy obecną wagę lub przybierzemy na niej, zbudujemy masę mięśniową oraz wypracujemy zdrowe nawyki żywieniowe. W ostatnich latach dużą popularność zyskały dieta LCHF (z ang. Low Carb High Fat) oraz dieta ketogeniczna, która ma bardzo szerokie zastosowanie i może przyczyniać się m.in. do poprawy sprawności umysłowej, redukcji stanów zapalnych, uregulowania poziomu cholesterolu i cukru we krwi czy zwiększenia poziomu energii. Wyróżniającą cechą obu wskazanych modeli żywieniowych jest znaczna redukcja węglowodanów w spożywanych posiłkach. Jakie są podobieństwa i różnice między dietą keto a LCHF? Krótko objaśniamy oba rozwiązania.

Co to jest dieta LCHF?

Dieta LCHF, czyli dieta niskowęglowodanowa, jest modelem żywienia chętnie wybieranym między innymi przez osoby pragnące zredukować swoją wagę, a także profesjonalnych sportowców oraz amatorskich entuzjastów aktywności fizycznej. Jakie są najistotniejsze reguły, których musisz na niej przestrzegać?

  • Wyeliminuj (lub znacząco ogranicz) w swoim jadłospisie żywność bardzo przetworzoną oraz zawierającą dużą ilość cukru.
  • Pilnuj odpowiednich proporcji makroskładników w swoim menu: ogranicz węglowodany do poziomu od 15 do 25%, a zwiększ ilość spożywanego białka (ok. 20-30%) oraz zdrowego tłuszczu, który powinien stanowić większościowy składnik odżywczy (ok. 50-60%) na co dzień.
  • Wprowadzaj do swojej diety warzywa i niektóre owoce, np. w formie sałatek, co pozwoli Ci skuteczniej zapobiec niedoborom różnych witamin i innych składników odżywczych.

Kluczową kwestią w diecie LCHF jest ograniczenie węglowodanów, które w zwykłym modelu żywieniowym stanowią nawet 60% wszystkich makroskładników i stanowią rolę „paliwa dla organizmu”, tłuszczem i białkiem. Jednocześnie reguły lowcarb pozostają mniej surowe niż w przypadku diety ketogenicznej i pozwalają na spożywanie większej ilości owoców i prawie wszystkich warzyw, dzięki czemu można niekiedy uniknąć konieczności dodatkowej suplementacji. Dietę LCHF uważa się za bardziej elastyczną oraz prostszą do wprowadzenia i utrzymania. Często decydują się na nią osoby, które chcą przygotować się do wejścia na dietę ketogenną.

Jakie są najważniejsze założenia diety ketogenicznej?

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania, który cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób szukających sposobu na skuteczne spalanie tkanki tłuszczowej, szczególnie z tak problematycznych części ciała jak brzuch. Wiąże się ona ze sporymi restrykcjami – można zażartować, że lista tego, czego musisz unikać na diecie keto, jest znacznie dłuższa niż lista produktów, z których możesz przyrządzić keto obiad. Przede wszystkim z jadłospisu trzeba wyrzucić duże ilości węglowodanów, ponieważ dopuszczalny procent tego makroskładnika wynosi między 5 a 10%. W przeciwieństwie do lowcarb dieta keto nie zwiększa procentu przyjmowanego białka (od 15 do 30%), ale znacząco stawia na wzrost spożycia tłuszczów, które powinny pokrywać od 60 do 80% dziennego zapotrzebowania na energię.

Z czego wynika to, że na diecie ketogennej tak dużą rolę odgrywają tłuszcze? W uproszczeniu chodzi o to, aby przystosować organizm do tego, aby zaczął pobierać energię z właśnie tego rodzaju składników odżywczych. Proces przygotowywania ciała do czerpania energii z tłuszczy nazywa się ketoadaptacją. Celem tych działań jest osiągnięcie ketozy – stanu, w którym wytwarzane zostają ciała ketonowe, będące efektem utleniania tłuszczy w wątrobie, a także dochodzi do obniżenia poziomu cukru we krwi. Stan ketozy nie jest osiągalny na diecie LCHF i wymaga diety ketogenicznej. Organizm pozostający w ketozie przestawia się na pobieranie energii poprzez aktywne spalanie tłuszczu zgromadzonego w tkance tłuszczowej. Pamiętaj przy tym, że zarówno dieta keto, jak i lowcarb powinna być prowadzona w konsultacji lekarzem lub dietetykiem.

Wołowina w diecie ketogenicznej – dlaczego warto sięgać po to mięso?

Czego nie można jeść na keto diecie? Lista produktów zakazanych jest dość długa i obejmuje przede wszystkim żywność wysokoprzetworzoną i jedzenie zawierające dużo węglowodanów, w tym m.in.: różnego rodzaju pieczywo i produkty mączne, makarony czy soki owocowe. Nietrudno zauważyć, że pula składników, z których możesz stworzyć potrawy keto, jest znacznie uboższa, niż w przypadku tradycyjnego modelu odżywiania. Jakie w takim razie są produkty dozwolone na diecie keto? Odpowiedź na to pytanie z pewnością Cię ucieszy, jeśli jesteś miłośnikiem mięsnych specjałów – przygoda z dietą keto wiąże się z ujmowaniem w jadłospisie produktów bogatych w tłuszcz, takich jak mięso czerwone, tłustsze mięso białe, nabiał czy ryby i owoce morza.

Jakie mięso można jeść na diecie ketogenicznej lub LCHF? Wybór jest duży, ale najlepiej skłonić się ku żywności, która stanowi dobre źródło białka oraz tłuszczu, a przy tym zawiera mało węglowodanów. W tę charakterystykę wpisuje się oczywiście mięso wołowe wysokiej jakości, które dodatkowo ma wiele innych zalet. Przekonaj się, dlaczego wołowina w diecie LCHF oraz diecie ketogenicznej to dobry pomysł.

  • Mięso wołowe jest doskonałym źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Stanowi ono ok. 20-23% wszystkich składników w wołowinie. Spożywając przyrządzone z niej dania, dostarczasz sobie aminokwasów, których Twój organizm nie wytwarza samodzielnie. Dodatkowo mięso z wołu zawiera kolagen będący istotnym białkiem do utrzymania skóry, włosów i paznokci w dobrej kondycji.
  • Zawartość tłuszczu w mięsie wołowym sięga do 5%. Wołowina w diecie wysokotłuszczowej jest cennym elementem również z tego powodu, że zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), takie jak np. sprzężony kwas linolowy.
  • Wołowina w diecie niskowęglowodanowej to naturalny wybór z tego względu, że węglowodany stanowią zaledwie około 1% kompozycji składników odżywczych w tym mięsie.
  • Wejście na dietę keto wiąże się z eliminacją lub ograniczeniem wielu produktów dostarczających organizmowi cennych składników odżywczych. Na diecie ketogenicznej należy je suplementować między innymi witaminy z grupy B, których wołowe mięso jest jednym ze świetnych dostarczycieli. Wołowina w diecie wysokotłuszczowej pozwala zapewnić organizmowi także witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, w tym witaminę D.
  • W mięsie wołowym znajduje się dużo dobrze przyswajalnego cynku, selenu i fosforu.
  • Wołowina w diecie ketogenicznej jest po prostu pyszną bazą do różnych potraw – jej niezwykłe walory smakowe i aromatyczne sprawią, że dania keto staną się czystą przyjemnością.

Mięso wołowe w diecie ketogenicznej czy LCHF dostarczy Ci więc zarówno niezbędne makroskładniki oraz porcję witamin i składników mineralnych, jak i wiele fantastycznych doznań kubkom smakowym, dzięki czemu łatwiej będzie wytrwać na diecie.

Jak przyrządzać mięso wołowe w diecie ketogenicznej?

Wołowina w diecie niskowęglowodanowej to strzał w dziesiątkę, ze względu na korzystne proporcje tłuszczu oraz białka w mięsie, a także niewielką zawartość węglowodanów. Tłustsze mięso wołowe stanowi również jeden z podstawowych wyborów żywieniowych wśród osób zainteresowanych dietą ketogeniczną. Miłośnicy wołowiny postępujący zgodnie z tymi restrykcyjnymi regułami żywieniowymi mają paradoksalnie dość dużą dowolność w przygotowywaniu swojego ulubionego mięsa. W grę wchodzi zarówno pieczenie, smażenie, duszenie, grillowanie, jak i różnego rodzaju dania jednogarnkowe. Przyrządzając keto dania, zwracaj jednak uwagę na to, aby unikać zbędnych węglowodanów w dodatkach – świeży chlebek czy apetyczny makaron to zdecydowanie nie jest najlepszy pomysł.

Nie oznacza to wcale, że przepisy na keto potrawy będą przez to znacznie uboższe. Wołowina w diecie ketogenicznej daje Ci naprawdę wiele możliwości na przygotowanie wyśmienitych dań. Poznaj kilka ciekawych potraw idealnych na dietę niskowęglowodanową lub keto.

  • zapiekanka z wołowiną i serem gouda,
  • keto burger z mielonym mięsem wołowym,
  • sezonowane steki wołowe z masłem i rozmarynem,
  • udziec wołowy z fasolką i imbirem,
  • ragout z karku wołowego,
  • duszona wątroba wołowa z cebulą.

Mięso wołowe w diecie ketogenicznej, podobnie jak inne składniki poszczególnych potraw, powinno cechować się niskim stopniem przetworzenia. Jeśli interesuje Cię świeża wołowina w diecie LCHF bądź wysokotłuszczowej, to w naszym sklepie znajdziesz różne rodzaje wysokiej jakości mięsa wołowego od cenionego polskiego producenta CHOBOT Meat Jan Ludwiniak.

Podsumowanie

Wiesz już, czym tak naprawdę są diety ketogeniczna oraz LCHF. Ich podstawowym założeniem jest ograniczenie podaży węglowodanów na rzecz innych makroskładników w celu zmiany podstawowego „paliwa” dla organizmu, co może przynieść liczne korzyści, takie jak np. uregulowanie poziomu cukru i cholesterolu we krwi. W przypadku diety keto chodzi o tłuszcze, natomiast na diecie lowcarb dochodzi do tego również białko. Okazuje się więc, że znakomitym rozwiązaniem w obu modelach żywieniowych jest włączenie wołowiny ze sprawdzonego źródła, której proporcje makroskładników odpowiadają stawianym wymaganiom. Mięso wołowe to również szereg innych zalet, w tym m.in.: duża zawartość witamin z grupy B czy wyśmienite walory kulinarne.

W ofercie naszego sklepu znajdziesz szeroki wybór elementów wołowych i podrobów, dzięki którym przygotujesz wyjątkowe dania w swoim keto menu. Dla pasjonatów grillowania mamy natomiast coś specjalnego – aż trzy linie unikalnych, sezonowanych na sucho steków, wśród których znajdują się:

Osobom na diecie wysokotłuszczowej polecamy szczególnie steki z linii Extra Marmur, charakteryzujące się najwyższą marmurkowatością, czyli infiltracją włókien mięśniowych tłuszczem. Pełni on rolę nośnika smaku, dzięki czemu steki z tej linii dostarczą niesamowitego bogactwa wrażeń zmysłowych każdemu smakoszowi.

Zapraszamy do kontaktu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium